Magister utbildning i Fashion Management.
Programmet ger dig kunskap om modemarknadsföring på ett teoretiskt och tillämpat sätt, som kan användas för att analysera problem, hantera varumärkesägande, planera marknadsföringsmetoder eller lägga upp kommunikationskampanjer inom mode- och klädbranschen.
Karriärvägar
Utbildningen är förberedande för ansvarsfulla arbetsuppgifter inom detaljhandel med modevaror. Genom kunskap om hållbarhet och konsumenter som studenten får öppnar den även för eget företagande eller affärsutveckling och problemlösning inom modebranschen. En mulitdisciplinär och internationell antagning i kombination med det nya huvudämnet fashion management ger goda möjligheter till en intressant karriär.
Innehåll
Mode- och beklädnadsbranschens struktur kännetecknas av en ökad polarisering mellan globala aktörer och nischade specialistföretag. Globaliseringen som kraft framtvingar genom det ökande konkurrenstrycket nya sätt att marknadsföra, kommunicera och distribuera för såväl små och medelstora som globala företag. Dessutom kräver miljöproblem och sociala problem att hållbarhetsfrågor sätts i centrum för modesektorn, inte bara i produktions- och designledet utan även när det gäller konsumtionen.
Utbildningen handlar om att förstå förutsättningar och möjligheter för aktörer i modebranschen, och hur de kan anpassa sig till de förändringar som sker på världsmarknaden med hjälp av olika modeller, metoder och tekniker. De olika kursmomenten innehåller praktiska och teoretiska moment samt fokus på metodfrågor för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt som grund för en ökad problemlösningsfråga. I utbildningen finns ett särskilt fokus på hållbarhet, varumärkesutveckling (branding), modemarknadsföring och marknadskommunikation.
Dessa fyra begrepp löper som en röd tråd genom utbildningen. Särskild vikt läggs vid kopplingen konsument–varumärke på strategisk och operativ nivå. Kopplingen till detaljhandel är stark. Till utbildningen är knutet ett utbildningsråd där olika företag inom mode- och detaljhandeln ingår.
Kurser, 60hp, huvudämne: Fashion Management med inriktning modemarknadsföring
- Kreativt affärsmannaskap 7,5 hp
- Fashion Retail Marketing and Branding, 7,5 hp
- Fashion Consumer Behavior, 7,5 hp
- Fashion Brand Management, 7,5 hp
- Visual Fashion Communication, 7,5 hp
- Art of Business, 7,5 hp
- Final Thesis, 15 hp
Vidare studier
Magisterutbildningen är även forskningsförberedande och ger behörighet till doktorandutbildning inom t.ex. det textila området.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen inom företagsekonomi, industriell ekonomi, teknik, media eller design. Dessutom krävs förkunskaper i engelska motsvarande EnB. Sökande med examen från Sverige, Danmark, Norge, Finland eller Island undantas från språkkravet.
Examen
Avklarad utbildning leder till Ekonomie magisterexamen med huvudområde fashion management med inriktning mot modemarknadsföring. Examen översätts Master of Science (one year) in Fashion Management with specialisation in Fashion Marketing.