Inredning & design, kvällsskolan

Efter min utbildning, ledarskap inom detaljhandeln så vill jag läsa vidare inom något med design, mode, inredning, materialkunskap, färglära...

Har spanat runt lite och kollat väldigt mycket på textilhögskolan i borås, där dem har väldigt intressanta kurser och utbildningar. Men så hittade jag en kvällsutbildning på art college som ligger på 1 långgatan i Göteborg, där man har utbildning två dagar i veckan. Utbildningen kostar 12 495:- och pågår i 12 veckor. Har verkligen fastnat för den utbildningen, precis vad jag vill läsa :-) Det är ju perfekt för när jag slutar skolan om ca ett år så vill ju jag ändå jag ha flyttat till Göteborg och kan söka ett jobb som jag jobbar på dag tid, sedan har jag kurserna på kvällstid :) Nu har jag något att fundera på ett tag, men nu återgår jag till plugget igen! :D

Inredning & design, kvällsskolan

En grundläggande utbildning i Inredning & Design där vi främst fokuserar på offentlig miljö, men där samma kunskap är tillämpningsbar i hemmiljö. Vi studerar hur färg, form och belysning påverkar och förändrar en rumslighet. Hur kan till exempel utformningen av en entré berätta om den bakomliggande verksamheten? 
Du lär dig att åskådliggöra, kommunicera och presentera dina idéer genom perspektiv- och planritningar samt genom att bygga skalenliga modeller. Tyngdpunkten under utbildningen ligger på praktiskt arbete med kompletterande teoriämnen i ritteknik och skala, modellbygge, perspektivlära, färglära, belysningslära och materialkunskap. Studiebesök förekommer också under kursen.

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är intresserad av inredning och design oavsett om du är nybörjare eller vill fördjupa dig inom ditt nuvarande yrkesval. Inga förkunskaper krävs mer än ett stort intresse. Utbildningen är ett bra tillfälle för den som har ett stort inredningsintresse och vill pröva om det är något att satsa på för vidare studier.

Mål
Genom kvällsutbildningen får du baskunskaper och en översikt över de delar som ingår i arbetet som inredningsarkitekt och designer. Du får lära dig ett tillvägagångssätt för att arbeta med en visuell helhet och gestalta en miljö från koncept till konkreta val av material, färger, möbler och belysning.

Innehåll
Kvällsutbildningen består av såväl föreläsningar som en stor del praktiskt arbete med olika övningar. Vi arbetar i projektform där du arbetar praktiskt med en given uppgift från idé, via skissarbete till ritningar och modeller. I slutet av varje projekt får du eller din arbetsgrupp presentera arbetet för de övriga i gruppen vilket ger en god övning i att förmedla och kommunicera dina idéer. Utställningar av de olika projekten kan genomföras om gruppen så önskar.

Projekt (med reservation för ändringar):

Entré (övning i ritteknik, skala och idégestaltning) 

Konceptcafé (övning i att arbeta med en visuell helhet och gestalta en miljö från koncept till konkreta val av material, färger, möbler och belysning).
Projekten kompletteras med föreläsningar och övningar i ritteknik och skala, modellbygge, färglära, perspektivlära, belysningslära, materialkunskap, koncepttänkande, och presentationsteknik. Designhistoria går vi igenom i samband med ett studiebesök på Röhsska museet.

Litteratur och material
Kompendier och övningsuppgifter ingår i kursen liksom en del gemensamt material såsom gouachefärg, ritpapper, materialprover och kartong till modellbygge. Vid kursstart tillhandahåller deltagarna en materiallista med material som behöver införskaffas under kursens gång.
Kursavgiften kan delbetalas mot en engångskostnad om 250 kronor.

Utvecklingsmöjligheter
Kvällsutbildningen fungerar som en utmärkt grund för vidare studier. Vi tipsar förstås gärna om vår ettåriga studiemedelsberättigade heltidsutbildning Art College Inredning & design.

 


Kommentarer
Postat av: Sharon

Hejsan, vill först och främst säga jag tycker jätte mycket om din blogg, älskar din smak av kläder och vison som du har för mode:)

Jag jag såg även på ditt blogg här att du va intresserad av att gå på Art College Mode Design, kvällsskolan, undrade om du anmälde dig för jag är jätte intresserad av göra ansökan till våren och vill dock veta hur du anser själv om kurserna och ifall du tycker det är något bra och om du skulle kunna rekommendera den till andra, skulle verkligen uppskatta det ohört mycket:)



Mvh Sharon

2011-11-22 @ 14:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0