Magister utbildning i Fashion Management.

Ojoj det var några dagar sedan jag blogga! Men har haft fullt upp med att fokusera på plugget. Har haft tentor, litteratur seminarium, inlämnings uppgift och grupparbeten. Så har suttit konstant nu i flera veckor och pluggat, men nu har det äntligen börjat trappa ner. Har bara två grupparbeten kvar ;) För vet ni vad, nu är det inte alls långt kvar tills vi har slutseminarium och då får jag sommarlov! :D Eller nästan.. i alla fall fram tills mitten av Juni innan jag börjar jobba! Jag har verkligen kommit in i mitt pluggande nu, känns underbart! Jag tycker det är roligt och det går bara bättre och bättre. Sen så fokuserar jag på mina framtida mål och då ökar min motivation ännu mer! Det är så otroligt viktigt (för mig) att ha ett mål att sträva efter när det gäller plugg. Våran utbildning är ju bara två år, men skall även läsa det tredje året för att få en kandidat examen. För att få en kandidat examen så måste vi läsa en del specifika kurser på Högskolan Väst och en del är valfria kurser. Helst av allt vill jag läsa en magister utbildning på textilhögskolan i Borås, men då kanske inte det räknas som en kandidatexamen (för vill ha en kandidatexamen). Då kanske jag kommer att plugga ett fjärde år också. Som det ser ut nu kan jag mycket väl tänka mig att plugga i fyra år, men kanske tröttnar på plugget efter ett tag ;) Men har jag motivationen kvar så skall jag absolut läsa så länge jag orkar!
Visst låter magisterutbildningen väldigt intressant? :D Dock kommer detta i så fall bli en utmaning för mig, då undervisningen kommer att bedrivas på engelska. Engelska är inte mitt starkast område precis! Men det fixar jag, bara man vill! ;)

Magisterutbildning i Fashion Management med inriktning modemarknadsföring, 60 högskolepoäng

Har du som mål att arbeta i ansvarsfulla befattningar inom detaljhandel med modevaror och stödja utvecklingen av ett hållbart synsätt inom mode? Har du en kandidatexamen i företagsekonomi, industriell ekonomi, teknik, kommunikation/media eller design? I så fall är magisterutbildningen i Fashion management något för dig. Programmet ger dig specialistkunskap inom fashion management och marknadsföring om varumärken och konsumentbeteende, men också vad hållbart mode innebär i praktiken. Dessutom får du en unik examen i Fashion Management! 

Programmet ger dig kunskap om modemarknadsföring på ett teoretiskt och tillämpat sätt, som kan användas för att analysera problem, hantera varumärkesägande, planera marknadsföringsmetoder eller lägga upp kommunikationskampanjer inom mode- och klädbranschen.

Karriärvägar

Utbildningen är förberedande för ansvarsfulla arbetsuppgifter inom detaljhandel med modevaror. Genom kunskap om hållbarhet och konsumenter som studenten får öppnar den även för eget företagande eller affärsutveckling och problemlösning inom modebranschen. En mulitdisciplinär och internationell antagning i kombination med det nya huvudämnet fashion management ger goda möjligheter till en intressant karriär.

Innehåll

Mode- och beklädnadsbranschens struktur kännetecknas av en ökad polarisering mellan globala aktörer och nischade specialistföretag. Globaliseringen som kraft framtvingar genom det ökande konkurrenstrycket nya sätt att marknadsföra, kommunicera och distribuera för såväl små och medelstora som globala företag. Dessutom kräver miljöproblem och sociala problem att hållbarhetsfrågor sätts i centrum för modesektorn, inte bara i produktions- och designledet utan även när det gäller konsumtionen. 

Utbildningen handlar om att förstå förutsättningar och möjligheter för aktörer i modebranschen, och hur de kan anpassa sig till de förändringar som sker på världsmarknaden med hjälp av olika modeller, metoder och tekniker. De olika kursmomenten innehåller praktiska och teoretiska moment samt fokus på metodfrågor för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt som grund för en ökad problemlösningsfråga. I utbildningen finns ett särskilt fokus på hållbarhet, varumärkesutveckling (branding), modemarknadsföring och marknadskommunikation. 

Dessa fyra begrepp löper som en röd tråd genom utbildningen. Särskild vikt läggs vid kopplingen konsument–varumärke på strategisk och operativ nivå. Kopplingen till detaljhandel är stark. Till utbildningen är knutet ett utbildningsråd där olika företag inom mode- och detaljhandeln ingår. 

Kurser, 60hp, huvudämne: Fashion Management med inriktning modemarknadsföring

  • Kreativt affärsmannaskap 7,5 hp
  • Fashion Retail Marketing and Branding, 7,5 hp
  • Fashion Consumer Behavior, 7,5 hp
  • Fashion Brand Management, 7,5 hp
  • Visual Fashion Communication, 7,5 hp
  • Art of Business, 7,5 hp
  • Final Thesis, 15 hp

 

Vidare studier

Magisterutbildningen är även forskningsförberedande och ger behörighet till doktorandutbildning inom t.ex. det textila området.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom företagsekonomi, industriell ekonomi, teknik, media eller design. Dessutom krävs förkunskaper i engelska motsvarande EnB. Sökande med examen från Sverige, Danmark, Norge, Finland eller Island undantas från språkkravet.

Examen

Avklarad utbildning leder till Ekonomie magisterexamen med huvudområde fashion management med inriktning mot modemarknadsföring. Examen översätts Master of Science (one year) in Fashion Management with specialisation in Fashion Marketing.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0